Zon Jongen Meisje

Jenaplan basisactiviteiten

In ons dagelijks leven praten, ontspannen, werken en feesten we met elkaar. Dit wisselt elkaar op een vanzelfsprekende manier af. Zo gebeurt dat ook op onze school, waar we deze basisactiviteiten gesprek, spel, werk en vieren noemen. De basisactiviteiten zijn opgenomen in een weekrooster dat wij het ritmisch weekplan noemen. Dit plan biedt herkenbaarheid, maar ook ruimte om in te spelen op wat het kind nodig heeft. De groepsleiders observeren en bepalen hoe lang activiteiten duren. Op deze manier benutten wij de leertijd optimaal.

Gesprek

Het goede gesprek is de basis van veel activiteiten en komt elke dag aan bod. Door met elkaar in gesprek te gaan, kunnen we elkaar informeren, leren begrijpen of aanspreken op gedrag. In de kring kunnen kinderen elkaar goed zien en luisteren naar elkaars gedachten, gevoelens en meningen. Zo leren zij zich uit te drukken, naar anderen te luisteren en kritisch te denken.

Kinderen vertellen over hun belevenissen, nemen iets van huis mee of bereiden iets voor. Deze momenten kunnen aanleiding zijn voor een leergesprek of een nieuw thema. Op Antonius Abt kennen we verschillende kringvormen, zoals de vertelkring, taalkring, rekenkring, actualiteitenkring, bonokring, observatiekring, verslagkring, instructiekring, verjaardagskring, evaluatiekring en spelkring.

Spel

Al spelend leer je het meest. Spel en bewegen zijn onmisbaar voor de ontwikkeling van kinderen. Tijdens het spel ontdekken zij de wereld, leren zij samenwerken, delen, conflicten oplossen en voor zichzelf opkomen.

In de onderbouw spelen kinderen met materialen die zo echt mogelijk zijn. Er zijn thematische hoeken zoals een keuken, bloemenzaak of werkkamer van Sinterklaas. Buiten wordt gespeeld met zand, hout, pallets en buizen om hutten te bouwen. Ook in de midden- en bovenbouw blijft spel belangrijk. Kinderen spelen dagelijks buiten, doen rollenspellen of kring- en verbindingsspelletjes. Dramales versterkt het inlevingsvermogen en zelfvertrouwen.

Samen spelen en bewegen zorgt voor plezier, concentratie en samenwerking. Spel en bewegend leren vormen een wezenlijk deel van ons onderwijs.

Werk

Met werk bedoelen we het aanleren, oefenen en gebruiken van schoolse vaardigheden zoals lezen, rekenen, taal en schrijven. Op onze school werken we grotendeels in projectvorm, waarbij thema’s aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Een deel van het project wordt door de kinderen zelf ingevuld.

De rijke leeromgeving en enthousiaste groepsleiders voegen spelelementen toe zodat alle leerdoelen behaald worden. Binnen het blokuur werken kinderen zelfstandig of samen aan hun taken. Ze plannen hun werk met een weekplanner en bespreken met de groepsleider hoe het is gegaan. Zo leren zij verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces.

Viering

Vieringen zijn een wezenlijk onderdeel van ons onderwijs. We vieren zowel in de stamgroep als met de hele school. Een viering is een samenzijn waarin we stil staan bij belangrijke momenten. Voorbeelden zijn:

  • Weekopening: overgang van weekend naar school, aandacht voor jarigen en het nieuwe thema.
  • Weeksluiting: kinderen laten zien wat zij hebben geleerd.
  • Verjaardagen: met liedjes, kaarsjes en traktaties.
  • Feesten: zoals Kerstmis, Pasen, Sinterklaas en carnaval.
  • Ook momenten van rouw en bezinning krijgen aandacht.

Op Antonius Abt zoeken we in de vieringen de samenwerking met ouders en de omgeving. Door samen te vieren laten we zien wat ons hoofd, hart en handen bezighoudt.